Κυριακή 19 Ιουνίου 2011

Από τη Νάξο στο ράφι των σουπερμάρκετ

ΜΕ ΤΗΝ παρουσία της στη διεθνή έκθεση Anuga και την εξασφάλιση της ετικέτας «προϊόντος γεωγραφικής ένδειξης» για την πατάτα της Νάξου, η Ενωση Αγροτικών Συνεταιρισμών του νησιού επιχειρεί την έξοδό της στις ευρωπαϊκές αγορές.
Σε καιρούς χαλεπούς για την ελληνική οικονομία, το εγχείρημα της ΕΑΣ Νάξου έχει τη σημασία του, καθώς -όπως σημειώνει ο Δημήτρης Βερνίκος, διευθυντής του συνεταιρισμού- μόνο με μεθοδική και σκληρή δουλειά μπορεί να κερδηθούν μερίδια και θέσεις στα ράφια των σουπερμάρκετ.
Είναι η πρώτη φορά που η ΕΑΣ θα συμμετάσχει στη μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων διεθνώς, η οποία διοργανώνεται στην Κολονία (8-12 Οκτωβρίου), με δικό της περίπτερο και με πλήρη παρουσίαση των προϊόντων του νησιού.
Από την περίφημη γραβιέρα Νάξου μέχρι τη γευστικότατη πατάτα προγραμματίζεται να παρουσιασθούν σε περισσότερους από ένα εκατομμύριο επισκέπτες. Η ανάδειξη της ιδιαιτερότητας και της ποιότητας των τοπικών προϊόντων, μπορεί να γίνει κυρίως μέσα από οργανωμένες εκθέσεις, σημειώνει ο διευθυντής του συνεταιρισμού. Γι' αυτό η ΕΑΣ έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό αγώνα δρόμου, προκειμένου να πάρει από την ευρωπαϊκή επιτροπή την πιστοποίηση προϊόντος «γεωγραφικής ένδειξης», κάτι που θα αναδείξει περισσότερο την ποιότητα των ναξιώτικων προϊόντων.
Η Ενωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου ιδρύθηκε το 1926 από μια μικρή ομάδα παραγωγών του νησιού, με σκοπό την υποστήριξη των αγροτικών τους δραστηριοτήτων και την τυροκόμηση μικρών ποσοτήτων γάλακτος. Εκτοτε, η επιχείρηση εξελίχθηκε ραγδαία, διευρύνοντας τις δραστηριότητές της, αυξάνοντας την παραγωγή και την γκάμα των προϊόντων, εκσυγχρονίζοντας τις εγκαταστάσεις της, λειτουργώντας παράλληλα με σκοπό την εξυπηρέτηση των μελών της. Πλέον, η ΕΑΣ Νάξου αποτελείται από 26 μικρότερους συνεταιρισμούς (από κάθε γωνιά του νησιού) αριθμώντας 3.274 φυσικά μέλη. Απασχολεί σε σταθερή βάση 81 άτομα, άλλοι 35 εργάζονται περιοδικά. Τα τελευταία 2-4 χρόνια όλο και περισσότεροι νέοι Ναξιώτες μένουν στο νησί, για να ασχοληθούν στο συνεταιρισμό.
Ολο το χρόνο
Δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί πως η δραστηριότητα του ΕΑΣ ξεπερνά ακόμη και την τουριστική στο νησί, καθώς δεν περιορίζεται στους 2-3 θερινούς μήνες. Το πιο ονομαστό προϊόν είναι η γραβιέρα Νάξου -που φέρει την αναγνώριση Προϊόντος Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ)- και παρασκευάζεται κατά 80% από αγελαδινό και κατά 20% από αιγοπρόβειο γάλα. Μέσω ενός συμβολαίου συνεργασίας με τη Βίγλα (όμιλος Vivartia), το ΠΟΠ τυρί κέρδισε σημαντικά μερίδια αγοράς, ενώ τελευταία η ΕΑΣ προχωρά σε νέα συμφωνίες με αλυσίδες σουπερμάρκετ για την προώθηση και άλλων προϊόντων, κυρίως της περίφημης πατάτας Νάξου.
Οπως σημειώνει ο Δημήτρης Βερνίκος, η συμφωνία με τις αλυσίδες σουπερμάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Carrefour και Βερόπουλος θα βάλει μέσα στις επόμενες εβδομάδες τη ναξιώτικη πατάτα στα ράφια. Εκεί θα ανταγωνιστεί την εισαγόμενη... αιγυπτιακή, κυπριακή, ακόμη και τουρκική πατάτα, που τα τελευταία χρόνια έχουν κατακλύσει την εγχώριο αγορά.
Η ελληνική πατάτα, ειδικότερα η ναξιώτικη, αξίζει καλύτερης θέσης στο ράφι του σουπερμάρκετ και στο ελληνικό τραπέζι, σημειώνει, και η πιστοποίηση από τις Βρυξέλλες έρχεται την πιο κατάλληλη στιγμή.
Παράλληλα, ναξιώτικο κρέας πωλείται πλέον σε κεντρικά καταστήματα της πρωτεύουσας. Ανέκαθεν η Νάξος ήταν το πλουσιότερο νησί των Κυκλάδων σε εκτροφή αιγοπροβάτων, αύταρκες διατροφικά και με σημαντικές εξαγωγές σε άλλες αγορές του νομού, αλλά και του Πειραιά. Φέτος η παραγωγή που δεν κατευθύνθηκε στο εσωτερικό του νησιού, μέσω συμφωνιών με 1-2 αλυσίδες, απέφερε πρόσθετα έσοδα στους ντόπιους παραγωγούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου